Wednesday, March 4, 2009

Risau

Apakah makna risau? Cuba semak kamus dewan bahasa tu...aku malas nak semak...eheheh.

Risau...risau...risau...risau...sebut banyak kali macam kelakar pulak bunyinya...huhuhu.

Someone told me that yang aku ni suka merisaukan diri about almost anything. Dia cakap aku overthink. Aku admit yang aku memang suka berfikir, fikir pasal things yang akan terjadi nanti. Aku berfikir sebab aku nak prepare myself for the future. Aku takut if aku tak fikir and if something bad happens, that time I will be left with no option. Aku taknak. So sebabkan pemikiran aku yang camtu, aku tend to berfikir yang teruk-teruk punya. Kadang-kadang aku selalu sangat fikir benda yang tak best, benda yang best aku tak fikir. Kenapa la agaknya kepalahotakakuyangberjambul ni fikir camni? Ye la, makin fikir makin berkecamuk hati, berserabut otak.

Seperti yang ditaip di atas, aku selalu fikir pasal negative things or outcome...so in the end aku akan menjadi doubtful untuk semua benda. Aku menjadi ragu-ragu kat orang, ragu-ragu kat stuff like study, future, money, marriage, carreer etc. Aku takut apa yang aku buat sekarang ni akan mendatang negative outcome in the future.

Sakit otak. Hidup tak tenteram bila banyak fikir pasal benda-benda negative ni.
Kena jadi optimist balik ni...ehehe...sebab aku ni memang optimist taw, kadang-kadang terlampau. Dan sebabkan aku terlampau optimist...aku selalu juga buat-buat tak nampak about the worst things yang aku tahu (bajet) akan jadi and in the end, aku end up being frustrated. Hmm...maybe sebab aku taknak jadi optimist sangat, sekarang aku jadi pessimist.

Aku rasa aku kene start jadi optimist...tapi kali ni optimist yang moderate.

But, tak salahkan kalau nak risau? Kan? ;p
Dan, tak salah gak kan if aku nak ada a slight doubt untuk apa-apa sahaja supaya bila benda buruk jadi, aku akan well preparad. Ye ke? ;p

1 comment:

Sheera_K said...

tak salah nak risau...

waht happen next kite tak tau kan..
so hope for the best bu expect the worst...

n be happy..=)